29 aug. 2011

Construind Echipe de Succes!

Sunt multe asa-zise definitii pentru echipa: grup de oameni adusi sa lucreze pentru un scop comun, care impartasesc idealuri, obiective, o misiune, asteptari comune, oameni care gandesc in paradigma “noi” si nu “eu”, etc. Ne dorim, ca manageri, sa avem personal dedicat, motivat si capabil sa performeze in conditii dificile dar ... cum sa procedam? Unde suntem azi ca echipa? De unde sa incepem un plan? Daca avem unele initiative si rezultate, oare vor dura si, daca da, cat timp? Cine ne garanteaza sau macar estimeaza succesul nostru in construirea echipei?

    Adevarul crud este ca nimeni nu este (mai) responsabil pentru succesul individual sau de echipa decat acel individ sau acea echipa. Managerii nu pot construi (pe motivatii care nu vin din forul interior) in afara vointei oamenilor, ci pot doar facilita echipei sa simta gustul succesului, realizand cadrul organizational, sisteme care sa stimuleze, recunoscand si recompensand realizari si rezultate. Cum? Sa vedem intai cum arata si se comporta echipele in performanta:

A. Echipele au succes pentru ca munca, rezultatele lor sunt recunoscute; oamenii simt ca efortul lor este cunoscut si recunoscut, atat la nivel individual cat si la cel al echipei si pentru asta „strang randurile” si mai tare. Le place cand sunt evidentiati, le place cand echipa lor este in top.

B. Echipele au succes pentru ca managerii se asigura la nivel individual ca fiecare membru a inteles CE se asteapta de la el. Cu cat sarcinile/responsabilitatile sunt expuse mai CLAR si adaptat fiecaruia, cu obiective SMART, cu atat oamenii inteleg mai bine pentru ce sunt platiti si care este rolul lor in cadrul echipei, care este plus-valoarea asteptata de la fiecare*. Fiecare facand altceva ajung sa faca CEVA.

C. Echipele au succes pentru ca invata din greseli. Oricine greseste dar echipele de succes invata activ din greseli, le analizeaza si apoi dezvolta mecanisme care sa inlature cauze si nu efecte, ii incurajeaza pe membri sa anunte de timpuriu disfunctionalitati (comunicare deschisa), sa „sara” in ajutorul altora (coeziune), sa-si asume esecul ca premisa pentru succesul altora (interdependenta).

D. Echipele au succes pentru ca accepta individualitatile (nu si individualismele). Echipele in performanta inteleg ca unicitatea membrilor le asigura diversitatea perspectivelor, a ideilor si solutiilor posibile, ce largesc baza de selectie pentru actiuni si rezultate eficace si asumate. Echipele mature ii apreciaza pe membri noi, cu idei proaspete si abordari neconventionale care pot reinventa teme, out of the box. Liderii stiu sa caute si sa asculte idei.

E. Echipele au succes pentru ca membrii se respecta si se simt importanti. La echipele aflate in nivel de performanta fiecare membru stie sa-l valorizeze pe celalalt, sa-i recunoasca fiecare contributie si nu ezita sa ceara sprijinul, pentru a oferi mai apoi sprijin (interesant nu?.. de regula citim ca echipa inseamna sa oferi; inseamna insa si sa ceri, pentru a oferi astfel ocazia primirii unui serviciu de calitate). Este o spirala infinita a legii reciprocitatii, cu efecte multiplicate pozitiv.

F. Echipele puternice cred in forta proprie. Echipele unite, sudate, coezive au acel exercitiu al lui „nu exista nu se poate, exista doar nu vreau”, ceea ce nu este cazul si crezul lor. Nu sunt preocupate sa gaseasca scuze si motive pentru care nu pot face ci sunt capacitate de obiective si inovatie. Oamenii stiu ca oricand este cineva care sa le vina in ajutor, ca nu vor fi singuri. Aceste echipe celebreaza des succesul, sunt expresive, expansive, extrovetite, isi reafirma unitatea si puterea, isi reactualizeaza constant crezul: „toti pentru unul si unul pentru toti".

Va astept comentariile. Cele bune.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu