Capcana Pretului: atunci cand clientii nu percep
diferentele de calitate dintre oferte, tendinta naturala este ca ei sa ceara Pret,
cel mai mic Pret! In plus: ei cred ca problemele lor
sunt simple, cu rezolvari rapide, standard ori nu intotdeauna este asa (ex: un
calculator ieftin dar fara performante devine foarte Scump! – pierdem Timp, o
bicicleta ieftina dar cu frane nesigure devine un potential pericol). Pentru a indrepta
dialogul, negocierea dinspre Pret spre consultanta
reala, va propun abordarea:
1) Definirea
situatiei: „imi cereti Pret dar aceasta
este Capcana Pretului”; -sa spuneti chiar asaJ
2) Clarificarea
Nevoii: „unde/cum/cat/la ce veti folosi
produsul/serviciul..?”, „in viitor cum veti folosi..?”, „ce este mai important
sa faca produsul/serviciul..?”, „un defect ce riscuri genereaza..?, „cat va
costa reparatia..?”, „ce conteaza mai mult: siguranta sau pretul?”, s.a.
3) Ofertare
pe Nevoi actuale si viitoare: alegeti dintre solutiile voastre posibile pe
cele potrivite nevoii.
Mecanism de
functionare: tehnica are
la baza evidentierea de la inceput a cuvintelor: Capcana pretului.
Astfel se atentioneaza prospectul ca „ce
este ieftin poate deveni scump daca nu raspunde Nevoii reale” si va conduce discutia spre Calitate,
Consiliere si nu spre Pret. La baza regasim o lege subliminala a persuasiunii, legea Penuriei, care ne spune ca apreciem
la o valoare mai ridicată lucruri despre care percepem că se găsesc în
cantitate limitată. Altfel
spus: oamnii sunt mult mai sensibili la ceea
ce pot pierde decat la ceea ce pot castiga (riscul de a alege o solutie ieftina
dar incompleta este mai mare decat diferenta de Pret).
Exemple: 1. Client: „vreau cel mai ieftin DVD, in fond toate sunt la fel, nu
ma astept sa mearga mult asa ca vreau Pret”. Vanzator: „va inteleg
dar aceasta este Capcana Pretului... exista riscul sa nu mearga de nou, sa nu aiba toate
codec-urile instalate... la ce il veti folosi?.....va recomand alt DVD care are
in plus ...”. Pentru 20-30
de RON in plus clientul va alege varianta calitativa.
2. Client: „vreau o tabla zincata X1, cea mai ieftina! (concurenta
ta imi da cu 9,99; daca imi dai cu 9 iau de la tine J”,
Vanzator: „va inteleg dar aceasta este Capcana Pretului!... - intrebari de consiliere – pentru regim termic de utilizare ca al dvs va recomand
tabla X2, la 15,5; o inlocuiti de 3 ori mai rar, de
3 ori mai putine intreruperi, de
3 ori mai putine ore de munca platite degeaba, s.a.”
3. Client: „vreau placi de PAL, caci sunt cu 10% mai ieftine decat
OSB”, vanzator: „sau mai scumpe, depinde la ce le veti folosi, aici este
Capcana Pretului J!”; OSB este rezistent si la apa in timp ce PAL se umfla. In cazul
unei inundatii, va veti fi dorit sa fi pus pe jos sub parchet OSB si nu PAL”.
4. Client: „vreau
cel mai bun pret la anvelope”
Vanzator: „aici cadeti in Capcana Pretului d-le/d-na
Client! La ce anume le veti folosi?” Daca clientul vrea sa le faca jardiniere atunci are
dreptate si-i veti oferi cele mai ieftine anvelope uzate. Daca vrea insa sa-si
echipeze masina cu care isi va transporta copiii, familia, atunci se merita o
discutie despre „ce-i ieftin e scump si ce-i
scump e ieftin!”
Succes în adaptarea şi
aplicarea acestei tehnici simple!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu